Del 1 - Fysisk aktivitet efter kejsersnit

“Jeg har fået kejsersnit. Hvad må jeg?”
Et spørgsmål vi ofte får. Det kan være svært at navigerer i, hvad man må og “ikke” må.
Dette er nogle af de anbefalinger vi anvender. Det skal siges, at vi alle er forskellige. Er du i tvivl, så kontakt kvalificeret hjælp.

1. Hverdags aktiviteter
Undgå hård fysisk aktivitet, støvsugning og gulvvask de første 3-4 uger.

2. Hvor meget må jeg løfte?
Du må løfte det, som du føler du kan, uden besvær. Men maksimalt 10kg af gangen de første 2 uger efter. Dette er for mange, betydelig mindre end 10kg.

3. Cykling og hundeluftning
Vi anbefaler at du venter med at cykle eller lufte hunden de første 2 uger, da hurtige og pludselige ryk kan være skadelige. Dette kan være endnu længere, hvis du har en større hund eller en hund, der trækker meget ved gang

4. Løb
Vi anbefaler at du venter med at løbe, til 6 uger efter kejsersnittet
Herefter start stille og roligt ud. Oplever du problemer eller gener ved løb, kan det være en god idé at søge kvalificeret hjælp.

5. Mærk efter
Det kan være enormt individuelt om hvad du må og ikke må, hvad der føles godt og hvad der er “for meget”.
Derfor anbefaler vi følgende.
Scor dig selv på en skala fra 0 - 10, hvor 0 er ingen smerter og 10 er den værste smerte du kan forstille dig, inden du starter den pågældende aktivitet.
Er du en 3’er? Godt.

Lav det du vil, mærk efter. Hvad er du nu på ? Er du en på 5’er? PERFEKT! For du må maksimalt stige 2 på denne stige. Er du på en 6’er? Måske 8’er? Ja så har det været for hårdt for dig. Så næste gang du skal lave den pågældende aktivitet, skal du tage det i mindre bider.

Ovenstående råd, er som sagt, råd. Det er ikke den “absolutte” sandhed og ved tvivl eller lignende vil vi anbefale at kontakte egen læge eller afdelingen hvor, kejsersnittet er blevet udført

 

 

 

 

 

Andre indlæg